Domeniul de competenţă:
- servicii de asistenţă socială și suport acordate persoanelor vârstnice și persoanelor adulte aflate în situații de vulnerabilitate.
Categorii de beneficiari:
- persoane vârstnice cu domiciliul legal în sectorul 1 Bucureşti (persoane vârstnice = persoane care au împlinit vârsta legală de pensionare).
- beneficiarii centrelor rezidențiale din subordinea D.G.A.S.P.C. Sector 1/aflate în relație contractuală cu D.G.A.S.P.C. Sector 1
- persoanele adulte cu domiciliul legal în sectorul 1 București aflate în situații de vulnerabilitate
Servicii oferite:
Efectuarea de anchete sociale şi instrumentare cazuri ca urmare a solicitărilor înregistrate și furnizarea de servicii sociale de asistență și suport pentru persoanele vârstnice.
Sunt avute în vedere:
- solicitări de acordare servicii îngrijiri la domiciliu / solicitări acordare ajutor ocazional pentru persoanele vârstnice defavorizate/ sesizări din partea asociatiilor de proprietari / vecini referitoare la persoane vârstnice care crează disconfort locatarilor, etc.
- furnizarea de servicii sociale de asistență și suport;
Tipurile de servicii sociale de asistență și suport:- sprijin în vederea perfectării act de identitate,
- sprijin pentru întocmirea dosarului de internare într-un centru rezidențial pentru persoane vârstnice,
- sprijin în vederea facilitării accesului la servicii medicale,
- sprijin în vederea facilităriii accesului în cadrul adăpostului de noapte/cantină socială,
- informare și consiliere pentru drepturile sociale.
În cazul solicitărilor cu o tematică diversă, procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- primirea solicitării/petiţiei în cadrul Serviciului Rezidențial Adulți;
- realizarea evaluării inițiale/anchetei sociale la domiciliul persoanei vârstnice sau în altă locaţie aflată pe raza sectorului 1, unde locuiește persoana în cauză, în teren – în situația persoanelor vârstnice fără adăpost, în funcție de specificul fiecărui caz în parte, la care se ataşează eventuale acte doveditoare relevante (nevoile persoanei vârstnice se evaluează prin anchetă socială, care cuprinde datele cu privire la afecțiunile acesteia, capacitatea de a se gospodări și de a îndeplini cerințele firești ale vieții cotidiene, condițiile de locuit, precum și veniturile efective sau potențiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieții);
- se realizează informarea, consilierea socială și îndrumarea petentului, căruia îi sunt prezentate serviciile comunitare disponibile şi modul de accesare al acestora, precum și modalitățile de intervenție pentru soluționarea situației semnalate.
Informare şi consiliere socială.
În cazul furnizării de servicii sociale de asistență și suport (sprijin perfectare acte de identitate, sprijin în accesarea de servicii medicale, facilitarea accesului în adăpostul de noapte, centre rezidențiale, etc.), procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- înregistrare cerere pentru acordarea de servicii sociale și suport în cadrul Serviciului Rezidențial Adulți, în vederea efectuării anchetei sociale, prin care se certifică situația de risc în care se găsește persoana vârstnică (în funcție de nevoile identificate, solicitantul este informat și consiliat asupra serviciilor de asistență și suport de care poate beneficia).
Serviciile sociale de asistență și suport nu se acordă – fiind redactat un răspuns scris către solicitant în care se motivează respingerea cererii – în următoarele situații:
- refuzul persoanei vârstnice singure/familiei acesteia de a furniza informații în vederea întocmirii anchetei sociale;
- refuzul persoanei vârstnice singure/familiei acesteia de a prezenta documente justificative sau prezentarea incompletă a acestora, după caz;
- refuzul de a completa declarațiile de consimțământ de către persoana vârstnică/persoanele în cauză referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date.
Informare şi consiliere socială solicitant
Reprezentanții Serviciului Rezidențial Adulți realizează informarea și consilierea socială a persoanelor vârstnice/aparținătorilor /reprezentanților legali ai persoanelor vârstnice cu privire la serviciile sociale acordate de D.G.A.S.P.C. Sector 1, precum și a modalităților de accesare. Informarea și consilierea se poate realiza telefonic, la sediul D.G.A.S.P.C. Sector 1, în teren și la domiciliul persoanei vârstnice.
Admiterea persoanelor vârstnice în centre rezidenţiale pentru persoane vârstnice.
Admiterea în centrul de tip rezidenţial pentru persoane vârstnice reprezintă o măsură de protecţie socială care se dispune în cazul în care persoana vârstnică se află în una din următoarele situaţii:
- nu are familie şi nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
- nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
- nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;
- se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Accesul unei persoane vârstnice într-un centru rezidenţial destinat persoanelor vârstnice se realizează avându-se în vedere următoarele criterii de prioritate:
- necesită îngrijire medicală permanentă deosebită, care nu poate fi asigurată la domiciliu;
- nu se poate gospodări singură;
- este lipsită de susţinători legali sau aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile datorită stării de sănătate sau situaţiei economice şi a sarcinilor familiale;
- nu are locuinţă şi nu realizează venituri proprii.
Acte necesare
- cerere din partea solicitantului sau a reprezentantului legal ce cuprinde declaraţie de consimţământ privind prelucrarea, stocarea și utilizarea datelor cu caracter personal, precum și nota generală de informare GDPR;
- declaraţia notarială a solicitantului din care să reiasă că solicitantul nu are copii sau ȋntreţinători legali. Dacă aceştia există, trebuie să prezinte declaraţie notarială cu motivele pentru care nu pot ȋngriji persoana vârstnică şi să prezinte eventualele acte doveditoare; totodată, copiii persoanei vârstnice îşi asuma obligaţia ca, în cazul în care starea de sănătate psihică a persoanei vârstnice se degradează, să efectueze demersurile pentru punerea sub interdicţie şi numirii unui reprezentant legal al acesteia;
- act de identitate;
- certificat naştere;
- certificat căsătorie;
- hotărâre divorţ sau certificat deces, dupa caz;
- talon pensie recent, dacă este pensionar;
- Situaţia locativă, după caz: contract de construire; contract de vânzare – cumpărare; act donaţie; act moştenire; act de ȋnchiriere;
- adeverinţe de venituri/ taloane de pensie pentru toţi membrii familiei/ familiilor aparţinătoare ale persoanei vârstnice, după caz;
- certificat medical din care să rezulte că s-au efectuat analizele medicale: RBW, radiografie plămâni, test SIDA (pentru persoanele cu vârsta pana la 70 ani), coproparazitologic, iar rezultatul acestora permite includerea în comunitate;
- adeverinţă medicală care să precizeze că NU suferă de boli infecto – contagioase (de la medicul de familie);
Dosarul cuprinzând actele mai sus menţionate se depune, astfel:
- la adresa de email: registratura@dgaspc-sectorul1.ro, comunicare@dgaspc-sectorul1.ro;
- prin intermediul poștei Române sau orice altă formă de curierat;
- la Serviciul Registratură, din Bd. Mareșal Averescu nr. 17, sector 1, București, de către beneficiarii care nu dispun de mijloace alternative de comunicare, după ce se prezintă în Pavilionul B, et. 1, cam. 9 pentru verificarea documentelor.
* NU este permis în aceste centre accesul persoanelor care au contract de întreţinere sau orice act juridic încheiat între părţi din care să rezulte fără echivoc intenţia de a se obliga la întreţinere, decât în condiţiile suportării costului mediu lunar al cheltuielilor cheltuielilor stabilit prin Hotărârea Consiliului Local Sector 1 de către aparţinători sau de către cei obligaţi la întreţinere.
Procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
- Depunerea solicitării și a documentelor necesare;
- Efectuarea anchetei sociale de către Serviciul Rezidențial Adulți;
- Completarea fişei de evaluare socio – medicală/geriatrică
- Completarea dosarului cu documentele medicale necesare admiterii;
- Întocmirea documentației cu propunere de admitere în cadrul unui centru rezidențial și întocmirea planului individual de servicii (în momentul în care este identificat un loc disponibil);
- Emiterea dispoziţiei de admitere în centrul rezidențial pentru persoane vârstnice de către Directorul General al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1.
După emiterea dispoziției de admitere, la momentul sosirii beneficiarului în centrul rezidențial urmează:
- Întocmirea şi semnarea contractului de servicii sociale (în 3 exemplare);
- Semnarea, conform Hotărârii Consiliului Local Sector 1, a angajamentului de plată a contribuţiei de întreţinere în căminul pentru persoane vârstnice; în cazul în care procentul de 60% din venitul persoanei vârstnice nu acoperă integral valoarea contribuţiei de întreţinere, se va semna de către aparţinători un angajament de plată (sau, după caz, mai multe angajamente) care va acoperi diferenţa până la valoarea contribuţiei de întreţinere; în cazul în care venitul pe persoană al familiei aparţinătoare (sau al familiilor aparţinătoare) se situează sub nivelul valorii nete a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit potrivit legii, la dosar se vor ataşa actele doveditoare ale veniturilor aparţinătorilor care nu îşi vor asuma obligaţia de plată a diferenţei mai sus menţionate. Cuantumul venitului lunar pe membru de familie de la care susținătorii legali ai persoanelor vârstnice îngrijite în cămine au obligația să plătească diferența până la concurența valorii integrale a contribuției lunare de întreținere, prevăzută la art. 25 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare este stabilită la nivelul valorii nete a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit potrivit legii.
* Solicitările/documentele necesare se pot depune astfel:
-la adresa de email: registratura@dgaspc-sectorul1.ro, comunicare@dgaspc-sectorul1.ro;
-prin intermediul poștei Române sau orice altă formă de curierat;
-la Serviciul Registratură, din Bd. Mareșal Averescu nr. 17, sector 1, București, de către beneficiarii care nu dispun de mijloace alternative de comunicare, după ce se prezintă în Pavilionul B, et. 1, cam. 9 pentru verificarea documentelor.
Legislaţie
- Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr.17/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare privind asistența socială a persoanelor vârstnice;
- Legea 355/2022, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice;
- Ordinul ministrului muncii și justiției sociale nr. 29/2019 privind aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care părăsesc sistemul de protecție a copilului și altor caegorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate integrat și cantinele sociale;
- ORDIN Nr. 1887/2016 privind stabilirea contribuţiei lunare de întreţinere datorate de adulţii cu handicap asistaţi în centrele rezidenţiale publice pentru persoane adulte cu handicap sau de susţinătorii acestora şi aprobarea Metodologiei de stabilire a nivelului contribuţiei lunare de întreţinere datorate de adulţii cu handicap asistaţi în centrele rezidenţiale publice pentru persoane adulte cu handicap sau de susţinătorii acestor, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- LEGE nr. 7/2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;
- Hotărâre nr. 1253/2022 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
- Ordinul nr.82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi
- HCL nr.275/2009 privind aprobarea Metodologiei de admitere/găzduire în cadrul Centrelor de Îngrijire şi Asistenţă şi al Centrelor de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică aflate în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 1
- HCL Sector 1 (anual) privind aprobarea costului mediu lunar/beneficiar și a normelor metodologice privind modul de calcul al contribuției lunare de întreținere stabilite pentru beneficiarii Complexului Social de Servicii Odăi-Căminului pentru Persoane Vârstnice și Complexului Social de Servicii Străulești și susținătorii legali ai acestora, servicii sociale din subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 1.