Domeniul de competenţă
Categorii de beneficiari
1. Cerere (DOC) – în original
Cererea se completează la sediul DGASPC de către reprezentantul legal al copilului sau online, după descărcarea formularului tip.
2. Certificat medical tip A5 -în original
-eliberat de către medicii de specialitate din unităţile abilitate de DSP să elibereze aceste certificate (link către unitățile abilitate să elibereze certificate medicale tip A5 pentru copii cu dizabilități), cu precizarea valabilităţii (între 3 luni şi 4 ani)
– în cazul unui diagnostic multiplu, se emite un singur certificat medical tip A5 semnat de şeful unităţii sanitare în care lucrează medicii de specialitate care au evaluat copilul sau se emit mai multe certificate medicale tip A5, dacă medicii de specialitate lucrează în unităţi sanitare diferite
– în certificatul medical tip A5 se trec diagnosticul complet – boala principală, bolile asociate şi alte boli – şi codul de boală prevăzut de Clasificaţia internaţională a maladiilor, respectiv CIM-10
– pentru afecțiunile grave, aflate pe lista Comisiei de Paliație, listate în Anexa 3 la Ordinul 1306/1883/2016 (a se vedea Anexa 3), medicul specialist trebuie să facă precizarea de ‘necesită îngrijiri medicale paliative’, astfel încât să se poată acorda valabilitatea certificatului de handicap
până la vârsta de 18 ani.
3. Scrisoare medicală / referat de stare prezentă și/ sau investigații din anul în curs (după caz) – în original:
– pentru bolile aparatului respirator (astm bronsic)- OBLIGATORIU probe funcţionale respiratorii și chestionarul ACT privind controlul astmului (completat de către medicul pneumolog), scrisori medicale / bilete de ieșire din spital – din ultimele 12 luni;
– pentru bolile cardiace- OBLIGATORIU gradul de insuficienţă cardiacă – clasa NYHA și ecografie cardiacă;
– pentru tulburarile de auz- OBLIGATORIU audiograma ;
– pentru afecțiunile oftalmologice – OBLIGATORIU determinarea acuității vizuale (A.V) și a acuității vizuale cu corecție: VOD cc, VOS cc;
– pentru întârzierile mintale- determinarea coeficientului de dezvoltare (QD) până la vârsta de 3 ani și a coeficientului de inteligență (QI) peste vârsta de 3 ani;
– pentru tulburarile din spectrul autist/ autism infantil- OBLIGATORIU diagnosticul sa fie completat pe baza criteriilor medico – psihologice privind afectarea celor 4 paliere (socializare, limbaj, autoservire si motor) ;
-pentru mucoviscidoză – OBLIGATORIU forma clinică a bolii, stadiul evolutiv, complicații, recomandări;
– pentru distrofie musculară – OBLIGATORIU E.M.G. (electromiografie);
– pentru boală genetică – OBLIGATORIU cariotip sau scrisoare medicală de la medic specialist genetică medicală;
– pentru hidronefroză – OBLIGATORIU ECO renal – interpretat.
4. Acte medicale adiționale
– legate de boala de bază şi/sau complicaţii : scrisori medicale/bilete de externare, analize, investigații, teste genetice etc iar pt prima încadrare – bilet externare nou născut , scrisoare medicală de la debutul bolii – în copie ;
– pentru cazurile care necesită îngrijiri medicale paliative, OBLIGATORIU, planul de paliație întocmit de medicul de specialitate în care sunt consemnate nevoile de îngrijire paliativă ale copilului pe cele 4 dimensiuni : fizică, psiho-emoțională, socială și spirituală – în original.
5. Caracterizare de la terapeutul care lucrează cu copilul (dacă este cazul) – în original
-din care să reiasă tipul de terapie, perioada și frecvența, precum și obiectivele urmărite de terapeut, comportamentul copilului, ce poate să facă sau nu din punct de vedere cognitiv, motric, social, limbaj, autoservire etc.
6. Fișa medicală sintetică (DOC) – în original
-tipizat completat de medicul de familie al copilului, în baza consultului bilanțului anual (are valabilitate 1 an de la data emiterii).
7. Fișa psihologică (DOC) – în original
-tipizat completat de către psihologi cu drept de liberă practică, cu atestat în psihologie clinică (are valabilitate 3 luni de la data emiterii);
– dacă examenul psihologic se realizează în cadrul unui Cabinet Psihologic Individual, este obligatoriu ca fișa să conțină timbrul profesional emis în anul în curs, cu marca „COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMÂNIA”.
-evaluarea psihologică este obligatorie la prima încadrare, indiferent de diagnosticul și vârsta copilului
– În cazul copiilor cu dizabilităţi mintale, psihice şi asociate, precum şi în cazul copiilor cu HIV/SIDA şi boală canceroasă, evaluarea psihologică este obligatorie la fiecare reîncadrare în grad de handicap
8. Fișa psihopedagogică (DOC) – în original
-tipizat completat de către cadrul didactic care lucrează direct cu copilul în unităţile de învăţământ antepreşcolar şi preşcolar, învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar, dirigintele pentru învăţământul gimnazial şi liceal, în colaborare cu consilierul şcolar şi profesorul itinerant şi de sprijin, alţi profesionişti din echipa multidisciplinară
-are valabilitate pe tot parcursul anului școlar în curs
9. Adeverință de elev (preșcolar / școlar) – în original
10. Copie certificat de orientare școlară (dacă este cazul)
11. Copie după ultimul certificat și hotărâre de handicap (dacă este cazul)
12. Copie Sentință de divorț / de plasament / încredințare la unul dintre părinți (dacă este cazul)
13. Acordul celuilalt părinte privind încadrarea copilului în grad de handicap (în următoarele situații – divorț, cu exercitarea în comun a drepturilor părintești, separare, concubinaj)
14. Copie certificat naștere copil și copie carte de identitate copil (după 14 ani)
15. Copie certificat căsătorie / deces părinte (dacă este cazul)
16. Copie acte identitate al ambilor părinţi sau al reprezentantului legal al copilului (valabil pe Sectorul 1 – Bucureşti)
Documentele necesare dosarului pentru încadrare în grad de handicap se pot depune la sediul D.G.A.S.P.C sector 1, prin Serviciul Registratură, după verificarea de către un membru al Biroului Evaluare Complexă, sau online în format pdf sau jpg (poză) (cât mai lizibile posibil) la adresa de email evaluare.copii@dgaspc-sectorul1.ro .
Pentru fiecare email transmis cu documentele necesare, cererea de încadrare în grad de handicap va fi înregistrată prin Serviciul Registratură din cadrul D.G.A.S.P.C. Sector 1, urmând ca în termen de cinci zile lucrătoare, ce decurge începând cu următoarea zi de la primirea e-mailului, persoana în cauză să primească răspuns, prin intermediul adresei de e-mail sau telefonic, asupra datei și orei planificată la care urmează a se prezenta cu copilul în vederea evaluării în cadrul Biroului Evaluare Complexă din cadrul D.G.A.S.P.C. Sector 1 – București, și în cazul unui dosar incomplet, vor fi solicitate documentele necesare în vederea completării acestuia pentru obținerea încadrării într-un grad de handicap.
În urma evaluării complexe și a aplicării criteriilor biopsihosociale, se întocmește raportul de evaluare complexă, semnat de cei 4 specialiști (medic, psiholog, psihopedagog și asistent social) și de șeful Biroului, în care se propune gradul și tipul de handicap SAU neîncadrare, precum și valabilitatea certificatului de handicap.
Întregul dosar va fi înaintat Comisiei pentru Protecția Copilului sector 1, cu propunerea încadrării în grad de handicap.
În urma prezentării și analizei dosarului în cadrul ședinței C.P.C. se stabilește încadrarea copiilor cu dizabilități în grad de handicap și se eliberează o Hotărâre cu anexele:
Solicitantul (reprezentantul legal al copilului) depune Certificatul de încadrare în grad de handicap (în copie), împreună cu alte acte solicitate, pentru acordarea drepturilor aferente gradului de handicap. Acesta va fi îndrumat către serviciile competente de acordare a drepturilor și prestațiilor aferente fiecărui grad de handicap, în momentul în care va intra în posesia certificatului de handicap.
Solicitantul (reprezentantul legal al copilului) revine pentru obţinerea unui nou Certificat de încadrare în grad de dizabilitate cu 60 de zile înainte de data expirării Hotărârii anterioare.
Cererea de reevaluare poate fi formulată oricând, dacă s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-un grad de handicap.